Prisportaler: Hvordan fungerer det?

I denne artikel:


    Prisportaler gør det muligt at integrere dine produkter i prisindekssiderne Google Shopping Ads, Facebook Product Ads, Kelkoo, Pricerunner, EDBpriser, Miinto og Annoncefund, helt automatisk! Det er endda muligt at integrere med mange flere sider, hvis de bruger samme prisfiler, eller ved at oprette egne prisfiler.

     

    Hvordan fungerer det?

    Prisindekssiderne tilbyder at annoncere dine produkter på deres sider. Du kan enten betale pr. klik eller pr. salg (dette skal du selv aftale med prisindekssiden). En integration kræver derfor en aftale med prisindekssiden.

    Indberetning af de produkter og priser der ønskes annonceret på prisindekssiden sker via en såkaldt prisfil. Prisfilen er opbygget i XML format og er tilgængelig via et link, så prisindekssiden kan opdatere deres katalog f.eks. fire gange dagligt.

    Samtidig tilbyder de fleste prisindekssider tracking af salg. Tracking af salg foregår ved, at der, på Bestilling gennemført siden i webshoppen, er installeret en kode, som fortæller prisindekssiden, at der er gennemført en ordre. Prisindekssiden holder selv styr på, hvilke kunder der er kommet fra deres side.

     

    Hvad skal jeg gøre?

    Du skal først og fremmest lave en aftale med de prisindekssider, du ønsker at annoncere på.

    Dernæst skal du, via menupunktet "Prisportaler" aktivere de prisindeksintegrationer, du ønsker at benytte. Her er det samtidig vigtigt at vælge, om du ønsker at dele alle produkter eller kun udvalgte produkter. Hvis du ønsker at dele udvalgte produkter, er det muligt på det enkelte produkt at til- og fravælge prisindeks siderne.

    Når du har valgt de produkter du ønsker at dele, skal du indsætte linket til filen i den pågældende prisportal, hvor du har oprettet din aftale.

    Bemærk: Du skal oprette et domæne eller subdomæne pr. sproglag, hvis du ønsker at dele flere sproglag f.eks. både dansk og engelsk.

     

    Opdeling af feeds

    Det kan på store webshops være en fordel at opdele sit feed i f.eks. 10-20.000 produkter, så det bliver muligt for udbyderne at loade prisportalerne i mindre portioner af gangen. Dette gøres ved at tilføje følgende parameter til linket:

    Link 1: &start=0&length=9999 (første 10.000 produkter)

    Link 2: &start=10000&length=10000 (næste maks 10.000 produkter)

     

    Valg af produktbeskrivelser (Pricerunner, Facebook og Google prisportaler)

    Som udgangspunkt benytter prisportaler til Pricerunner, Facebook og Google den korte beskrivelse på dine produkter. Dette kan dog ændres ved at indsætte et parameter i URL'en til dit feed, som vist herunder:

    • Kort beskrivelse (standard): ?index=facebook
    • Lang beskrivelse: ?index=facebook&descriptionType=long
    • Liste beskrivelse: ?index=facebook&descriptionType=list

    Det betyder at dit link til prisportalen ændrer sig fra:
    .../framework/priceindex/?index=facebook
    til dette (hvis du vil benytte den lange beskrivelse):
    .../framework/priceindex/?index=facebook&descriptionType=long
    -Vi har altså indsat parametret &descriptionType={type} i URL'en for at ændre hvilken beskrivelse prisportalen skal indeholde.

    I dette eksempel har vi tilføjet teksten "Dansk lang" på et produkt som optræder i vores prisindeks. Vi kan se at værdien bliver udskrevet i filen når vi indsætter URL'en i browseren med vores "descriptionType" parameter sat til "long":

    Du kan efterprøve eksemplet herover ved at indsætte hhv. "long" og "list" på din egen shop. Den korte beskrivelse udskrives som standard og kræver derfor ikke en parameterværdi.

     

    Fejlsøgning af feeds

    Der kan nogen gange forekomme special-tegn der kan forårsage at et feed fejler.

    Vi anbefaler at nedenstående procedure følges for at finde frem til det eller de produkter der giver problemer:

     

    1) Åbn linket til prisportalen i en browser (f.eks. /framework/priceindex/?index=google_adwords).

    2) Browseren vil vise øverst hvilken linie den første fejl fremkommer på.

    3) Brug "Vis kildekode" for at se den rå xml, og gå til linjen der meldes fejl på.

    4) Se hvilket felt der fejler, og hvilket produkt det hører til. Derefter kan produktet rettes til via administrationen.

     

    Vores standard prisindeks

     

     

    Annoncefund


    www.annonsfynd.se / www.annoncefund.dk
    Annoncefund / Annoncefund er et prisindeks for alle varegrupper.
    Annoncefund / Annoncefund tilbyder ikke tracking.

     

     

     

    Edbpriser


    www.edbpriser.dk
    Edbpriser er et prisindeks for IT produkter.
    Edbpriser tilbyder ikke tracking.

     

     

     

    Facebook Product Ads


    https://www.facebook.com/business/news/product-ads
    Facebook Marketing Pixel integration i SmartWeb: Læs guide til opsætning

     

     

     

    Instagram Shopping

    Læs mere her: Introduktion til Instagram Shopping

     

     

     

    Google Shopping Ads


    Google Shopping Annoncer
    http://www.google.dk/ads/shopping/
    Google Shopping Ads er produkt-annoncer på Google.
    Tracking foretages via Googles værktøj.

     

     

     

    Kelkoo


    www.kelkoo.dk
    Kelkoo er et prisindeks for alle varegrupper.
    Kelkoo tilbyder tracking som skal indsættes via Affiliate marketing.

    Tracking info:
    https://www.kelkoo.com/kelkoo-customer-service/support-for-merchants/sales-tracking-guides/implement-kelkoo-sales-tracking/

     

     

     

    Pricerunner


    www.pricerunner.dk
    Pricerunner er et prisindeks for alle varegrupper.
    Pricerunner er ikke integreret med tracking.

     

     

     

     

     

    Miinto


    www.miinto.dk
    Miinto er en samlet shoppingportal med tøj.
    Miinto tilbyder ikke tracking.
    Farve: Vælg varianttype for farve
    Størrelse: Vælg varianttype for størrelse
    Bemærk: Produkter med andre varianter end ovenstående eksporteres ikke til Miinto.

     

     

    Opret eget prisindeks

    Som vi har gennemgået indeholder shoppen en række prædefinerede prisportaler, der kan bruges til eksempelvis PriceRunner eller Google Shopping Ads. Det er dog også muligt at oprette en kopi af en eksisterende prisportal og rette den til. Eller lave en helt ny prisportal, f.eks. til Facebook. Du kan i vores udvikler manual læse, hvordan du selv kan oprette din egen prisportal i shoppen.

    Bemærk: Vi supporterer ikke egen tilrettet kode. Denne funktion kræver teknisk forståelse af XML og template redigering.

     

    Data til prisindeks

    Vi har lavet en komplet oversigt over de data der sendes til de forskellige prisindeks. Denne kan du se lige her.