POS/kassesystem

I denne artikel:


SmartWeb POS er et brugervenligt kassesystem, der gør det nemt for dig at sælge dine varer fx i din fysiske butik.
Købsprocessen sker i kun 2 trin: Vælg de varer, du vil sælge via produktbiblioteket og modtag betaling med kontanter, kreditkort og MobilePay. Udskriv eller send kvittering til kunden via e-mail.
Det er også muligt at modtage returvarer, hvor flowet 'vendes om' så man skriver en negativ ordrer ind i systemet og tilbagefører produktet på lager. 

Du har også mulighed for at se og afprøve SmartWeb POS lige her! 

Følg linket: pos.smartweb.dk

Login og generelt

For at benytte SmartWeb POS kræver det at man har en administrativ bruger, som har rettigheder til at logge på POS-systemet.

Du kan oprette en administrativ bruger via kontrolpanel > administrative brugere > opret administrativ bruger:

Når brugeren er oprettet, kan du logge på SmartWeb POS med den oprettede bruger (vælges i listen i login-feltet) og den dertil valgte adgangskode. Man kan logge ind som en medarbejder eller på selvbetjening:

 

Interface

Når du er logget ind på SmartWeb POS, vil du få den generelle skærm med produktoversigt, kurv og de forskellige muligheder i POS-systemet:

 

  1. Produktvisning
  2. Informations-knap
  3. Indkøbskurv
  4. Filter
  5. Søgning efter produkter
  6. Søgning efter kunder
  7. Menu
  8. Statusbjælke
  9. Tøm kurv
  10. Rabatkode/Gavekort
  11. Betalingssektion

 

1. Produktvisning: Inden for dette felt vil produkterne altid vises. Som udgangspunkt vises alle produkter som findes i systemet, men man kan sorterer efter produkter enten via filteret eller via tekstsøgningen.

2. Informations-knap: Klikker du på denne knap, vil du komme ind på produktets information. Det er selvsamme information som man ser online på webshoppen.

3. Indkøbskurv: Inden for dette felt, vil alle de produkter du tilføjer til indkøbskurven fremgå. Det er også her du kan redigerer antal af produktet, tilføje en rabat til produktet, "vende" ordren ifb. med returprodukter og fjerne enkelte produkter fra kurven igen.

4. Filter: I filteret kan du vælge overordnede produktkategorier som du ønsker produkter vist fra.

5. Søgning efter produkter: Her kan man søge specifikt efter produktnavne i systemet.

6. Søgning efter kunder: I dette felt kan man søge efter allerede oprettede kunder/brugere af systemet. På den måde kan man nemt og hurtigt logge ind på den pågældende kunde, så købet tilknyttes denne kunde og således man allerede har alle kundens data.

7. Menu: Her kan du se den generelle menu, som er den samme menu der fremgår af din webshop.

8. Statusbjælke: Her vil alle statusopdateringer fremgå. F.eks. "Du er nu logget ind", "Varen er lagt i din indkøbskurv.", osv.

9. Tøm kurv: Denne knap tømmer kurven helt.

10. Rabatkode/Gavekort: Klikker man her, får man en boks frem hvor man kan indtaste en rabatkode såfremt en kunde skulle have medbragt sådan én.

11. Betalingssektion: I denne sektion har du de forskellige betalingsmuligheder. Der er kontant betaling, kreditkortbetaling og en oversigt over samtlige betalingsmuligheder.

Tilføj produkter til kurv

For at tilføje produkter til indkøbskurven, skal man simpelthen blot trykke på produktet. Hvis det er et produkt uden varianter, bliver produktet tilføjet til kurven omgående. Hvis det er et produkt med varianter, kommer der en dialogboks frem, hvor man kan vælge hvilken variant der skal tilføjes:

 

Søg og filtrer produkter

I toppen af SmartWeb POS kan du filtrerer dine produkter efter en specifik produktkategori og/eller søge efter et specifikt produkt via dets navn. Dette kan være meget brugbart hvis du står ved kassen, og skal tilføjet et specifikt produkt til indkøbskurven:

 

Kunder

Det er både muligt at tilknytte eksisterende brugere/kunder til handlen på en meget nemt måde, via en søgning og herefter kan man logge dem ind med et enkelt klik. Man kan også se kundens tidligere aktivitet, og på den måde hurtigt genbestille en ordre såfremt dette skulle være et behov.

Hvis det er en helt ny kunde, kan man også oprette dem som brugere direkte via SmartWeb POS:

 

Ændringer i kurven

Når man har tilføjet en vare til indkøbskurven, har man følgende muligheder for at redigerer produktet:

1. Antal: Her kan du ændre hvor mange stk. af den pågældende vare som kunden vil købe. 

2. + / -: Denne knap "vender" produktet om. Dette gør at både beløbet og antallet bliver negativt. Denne funktion bruges ifb. med returvarer:

3. Rabat: Denne knap giver dig mulighed for at indtaste en rabat på det givende produkt. Pt. er det kun muligt at indtaste rabatten i form af et beløb, og ikke i form af en procentsats endnu.

4. Accepter ændringer: På denne knap accepterer man ændringer på produktlinjen, f.eks. hvis man har tilføjet flere stk. eller lignende.

5. Slet produkt: På denne knap kan man slette det enkelte produkt fra indkøbskurven.

 

Betaling

At betale i SmartWeb POS er meget nemt. Du kan vælge blandt:

Kontant betaling: Ved kontant betaling indtaster du blot beløbet som kunden betaler, hvorefter systemet automatisk udregner evt. byttepenge.

Kreditkortbetaling: Ved kreditkortbetaling vil systemet blot give dig en dialogboks med beløbet, hvor du har mulighed for at klikke "betalt". Det er herefter op til jer, at indtaste beløbet på jeres kortterminal og modtage beløbet på denne måde. 

Webshop checkout: Den sidste mulighed er at åbne selve check-out på samme måde som den ser ud på webshoppen. Her kan man vælge betalingsmetode (f.eks. MobilePay hvis man har dette tilknyttet), indtaste brugeroplysninger og evt. vælge en fragt hvis kunden ønsker at få varen bragt ud i stedet for.

Opsætning af kvitteringsprinter

I denne guide gennemgår vi hvordan du kan opsætte en kvitteringsprinter i Windows til din POS-løsning. 

  1. Gå til denne URL adresse:  http://support.brother.com/g/b/downloadtop.aspx?c=us&lang=en&prod=lptd2130neus.
  2. Download den driver som passer til dit operativstystem.
  3. Unzip filen.
  4. Dobbelt klikke på filen "D_SETUP".exe for at påbegynde installationen.
  5. Vælg din printer og følg installationsvejledningen.
  6. Tilslut din printer med USB og følg installationsvejledningen.
  7. Gå til kontrolpanel --> vis enheder og printere og find din printer. 
  8. Højre kilk på printer-ikonet og vælg printerindstillinger.
  9. Gå til fanen Avanceret og klik på udskriftsprocessor

  10. Vælg standardtekst, klik OK og så anvend. 

  11. Gå tilbage til Vis enheder og printere vinduet og højre klik på din printer og vælg udskriftsindstillinger. 
  12. Vælg papirstørrelse RD 57mm og omvendt rækkefølge. 
  13. Tryk anvend og OK.
  14. Du kan nu teste indstillinger på POS-demosiden eller på din egen POS-side.

Mere info:

Brugervejledning: http://support.brother.com/g/b/manuallist.aspx?c=us&lang=en&prod=lptd2130neus&flang=English&type3=349&type2=70

Opsætning af håndscanner

I denne guide vil vi gennemgå hvordan du opsætter en håndscanner i Windows til din POS-løsning.

  1. Tænd din scanner og Bluetooth i din PC.
  2. Tryk på Windows ikonet i nederste venstre hjørne og søg på Bluetooth og andre enhedsindstillinger. 

  3. Åben Bluetooth og andre enhedsindstillinger. 
  4. Tryk på Tilføj bluetooth eller anden enhed og vælg bluetooth. 
  5. Efter kort tid vil du kunne se din enhed på listen over tilgængelige enheder. Vælg din enhed for at starte installationen. Efter et par sekunder vil scanneren være forbundet med din PC. 
  6. Du kan nu teste din scanner ved at tildele et produkt et EAN-nummer og scanne dette produkt mens din Webshop er åben i din browser. Opsætningen er korrekt hvis det produkt du har scannet bliver tilføjet til indkøbsvognen.

OBS!

  • Scanneren vil automatisk tilsluttes din PC når den er tændt.
  • For at forbinde scanneren til din PC skal du sikre dig, at scanneren er i standard tilstand (HID).

Mere info:

Brugervejledning: https://www.socketmobile.com/docs/default-source/series-7/chs-1d-imager-user-guide.pdf?sfvrsn=6c478dcb_18

FAQ

På denne side side har vi samlet en liste over en masse af de mest stillede spørgsmål omkring SmartWeb POS. En rigtig god huskeregel omkring POS-systemet er, at spørge sig selv: "Kan dette lade sig gøre på min webshop?", da POS'en er en forlængelse (Point of sale) for din webshop er det samme system der bliver benyttet, og derfor samme motor både webshop og POS kører på.

 

Q: Jeg har et basis abonnement, kan jeg få SmartWeb POS?

A: Nej, det er ikke muligt at få SmartWeb POS med et basic abonnement. SmartWeb POS virker kun til Plus og Pro abonnementer. 

 

Q: Hvordan logger jeg ind i mit POS?

A: Du logger ind i din SmartWeb webshop, på samme måde som altid. I administrationen klikker du på "Se min løsning" øverst i højre side > Klik på POS. Du kan nu logge på med dine POS-brugere.

 

Q: Kan jeg modtage betaling med gavekort/rabatkoder?

A: POS systemet kan sagtens modtage gavekort og rabatkoder, det kræver dog at du har det proffesionelle abonnement hos SmartWeb, da denne funktion kun er tilgængelig i denne pakke.

 

Q: Kan jeg tilkøbe flere administrative brugere?

A: Nej, det er desværre ikke muligt at tilkøbe flere brugere.

 

Q: Kan jeg lave rabat i procent på ordrene?

A: Nej, det er desværre kun muligt at lave beløbsrabat på nuværende tidspunkt.

 

Q: Hvordan foregår lagerstyring i POS systemet?

A: Da POS'en benytter samme motor som din webshop, fungerer det på nøjagtig samme måde som du kender det i din webshop i dag.

 

Q: Er der kasseoptællings løsning med og bliver det automatisk vidersendt til min regnskabssystem?

A: Der kan trækkes salgsrapport fra administrationen, via Webshop > Ordrer. Med salgsrapporten kan man lave kasseoptælling (se hvad der bør ligge i kassen af kontanter). Kasseoptælling kan desværre ikke sendes til e-conomic eller andre regnskabssystmer.

 

Q: Bliver salg automatisk videresendt til E-Conomic?

A: Ja, såfremt du har e-conomic appen tilkøbt til din shop. POS systemet danner ordrer i webshoppen som du kender dem og disse sendes videre til E-conomic.

 

Q: Hvordan fungerer bonprinter med POS systemet? Skal der sættes noget ekstra op?

A: En bonprinter skal opsættes som en almindelig printer, da der ikke er nogen direkte forbindelse til POS-systemet. Alt efter hvilken bonprinter man har / køber, følger man blot den almindelige opsætningsguide. Nogle skal kobles til via et USB kabel, andre via Wifi. En bonprinter fungerer som en almindelig printer, bare med et andet print format. POS’en udskriver via browseren, så den leder efter de printere som er connected almindeligvis.

 

Q: Kan man scanne nye varer ind i systemet? / Kan man opdaterer lageret på webshoppen med scanneren?

A: Nej, det er desværre ikke muligt at benytte scanneren på denne måde. Det eneste scanneren kan, er at scanne et produkt (som allerede har indtastet et EAN-nummer i SmartWebs administration) - og derved få det til at havne i kurven på POS-systemet.

 

Q: Kan POS integreres med kasseskuffe?

A: Nej, det er desværre ikke muligt at integrerer POS systemet med en kasseskuffe - man bliver nødt til at bruge en som kan håndteres manuelt.