Opret produktkategori

I denne artikel:


Du kan herunder se, hvordan du opretter en produktkategori. 

Du har følgende 4 muligheder, når du vil oprette eller redigere en produktkategori:

- Generelt

- Beskrivelse

- Media

- Søgeoptimering

Generelt

Under Generelt har du følgende muligheder:

 

  1. Titel: Her kan du skrive en titel for produktkategorien.
  2. Kategori:  Her skal du vælge, hvor kategorien skal oprettes, dvs. om den nye kategori skal være en hovedgruppe eller en undergruppe til en allerede eksisterende hovedgruppe.
  3. Brugerrettigheder: Her vælger du, hvem produktkategorien skal være synlig for.
  4. Visning i menu: Her vælger du hvilke kunder, der skal kunne se produktkategorien i menuen.
  5. Sproglag: Her vælger du, hvilke sproglag kategorien skal være synlig på. Er kun relevant, hvis du har en webshop på forskellige sproglag.
  6. Global sortering: Her vælger du, hvor produktkategorien skal placeres blandt dine andre produktkategorier.

Beskrivelse

Under Beskrivelse kan du føje en beskrivelse til din produktkategori. 

  1. Tilføj en beskrivelse øverst på siden.
  2. Tilføj en beskrivelse nederst på siden.

Media

Under Media fanebladet kan du tilføje billeder til din produktkategori.

  1. Upload fil: Har du billederne liggende på din egen computer, så er det denne knap, du skal vælge. Her kan du hente et billede direkte fra din harddisk. Systemet vil derefter selv sørge for at placere billedet på serveren under /shop mappen i filhåndteringen.
  2. Vælg fil: Hvis du allerede har uploadet billederne til din filhåndtering, kan du via denne knap også komme direkte ind i filhåndteringen og vælge dit billede.
  3. Placering: Her kan du trække i dine billeders placering, såfremt du har mere end ét. Nummer 1 vil altid blive vist først.
  4. Slet billede: Her kan du slette dine billeder.

Søgeoptimering

Alle sider, produkter og produktkategorier i SmartWeb har en funktion kaldet søgeoptimering.  Under søgeoptimering kan du indtaste såkaldte meta-tags i form af titel, beskrivelse og søgeord.

Derudover har du mulighed for at optimere sidens link og "Canonical" tag:

  1. Titel
  2. Beskrivelse
  3. Søgeord
  4. Link 
  5. Slå link sammen med (Canonical)

Når en kunde søger på Google, vil resultatet se nogenlunde sådan ud - afhængigt af hvilket søgeord kunden har indtastet. 

  1. Titel: kaldes også "Meta title" og er den overskrift, du ser i søgeresultaterne (det der står med blåt, når du søger på Google). Titlen må maksimalt være 250 tegn, men typisk viser søgemaskinerne kun omkring 70 tegn. Google vægter det første ord i titlen højest, og du skal derfor have dit primære søgeord til at stå først. Bemærk at det første ord kan stå med stort, og at det primære søgeord kan nævnes flere steder i titlen. Dette giver et lille plus i den samlede vægtning.

    Bemærk! Google kan vælge at vise en anden titel, end den du har tastet ind. Den kan f.eks. vælge at vise en titel, som et andet website har linket din website på, og som den mener passer med med den specifikke søgning.

  2. Beskrivelse: kaldes også "Meta description" og er den tekst, der ses i søgeresultaterne. På Google står denne beskrivelse under titlen. Beskrivelsesteksten, der maksimalt må være på 150 karakterer, giver mulighed for at uddybe titlen. Det er meget vigtigt, at de ord, der indgår som væsentlige i titlen, gentages i beskrivelsen. Også beskrivelsesteksten kan med fordel indeholde dét eller de vigtigste ord mere end én gang.
  3. Søgeord: kaldes også "Meta keywords" og skal adskilles af komma (f.eks. t-shirt, tshirt). Søgeord blev oprindeligt brugt af søgemaskinerne som primærkilde til at analysere en sides indhold. Sådan er det dog ikke længere. Meta keywords, der ikke er synlige på siden, var oprindeligt tænkt som webmasterens mulighed for at fortælle søgemaskinerne om indholdet på en side. Men mange misbrugte meta keywords og skrev keywords, der på ingen måde havde relevans i forhold til den givne side, alene med det formål at lokke folk ind på webløsningen. Dette var naturligvis ikke hensigtsmæssigt, hvorfor Meta keywords blev nedprioriteret i søgemaskinernes vægtning. De bør dog skrives alligevel og altid være et udtryk for det indhold, der reelt findes på siden, da de stadig indgår i vægtningen.
  4. Link: Linket på siden auto-genereres ud fra titlen, som indtastes under sidedata. Det kan dog være en fordel at definere sit eget link. F.eks. kan en side kaldet /shop-løsning/ være bedre at definere som /webshop/, hvis man ønsker en god indeksering på webshop.
    For sider skal du selv oprette SEO Redirects fra det gamle link til det nye, hvis det gamle allerede er indekseret af søgemaskinerne.
    For produkter og produktkategorier sørger SmartWeb automatisk for det.
  5. Slå link sammen med canonical: I tilfælde af at indholdet er det samme på f.eks. to sider, er det en fordel at benytte denne funktion. Funktionen sørger for at pege et link videre til et andet, så der ikke opstår duplikeret indhold (duplicate content).