Opret produktkategori

I denne artikel:


Introduktion

Produktkategorier er fundamentet for produkter i SmartWeb. Et produkt kan f.eks. ikke eksistere uden at være tilknyttet en produktkategori. Og når en bruger besøger webshoppen, opbygges linket til produktet blandt andet ud fra navnet på produktkategorien som produktet tilhører.

Produktkategorier benyttes samtidigt til at strukturere og kategorisere produkterne i din shop. Navnet på produktkategorien har også en betydning for søgemaskineoptimering og hjælper med tydning af dit link på nettet. Produktkategorier kan eksistere som enkeltstående kategorier, også kaldet en hovedkategori, eller den kan tilhøre en eksisterende hovedkategori, for dermed at blive en underkategori. Ligesom kategorierne kan opdeles i hovedkategorier og underkategorier, så kan produkter tilknyttes en eller flere kategorier. Et produkt tilknyttes en primær kategori, og x-antal sekundære kategorier. Det er synligheden af produktets primære produktkategori, der bestemmer synligheden af produktet. Ud over at organisere shoppens produkter i relevante emner kan produktkategorier også benyttes til at samle produkter der er på tilbud, til mærkedage mv.

Du finder produktkategorier under Produkter > Produktkategorier:

Fra oversigten har du b.la. mulighed for at oprette, redigere og slette produktkategorier. Ved at klikke på Se online kan du få vist kategorien med evt. tilhørende produkter. Du kan også importere og eksportere kategorier fra denne side.

TIP: Hvis du klikker på kategoriens navn, tages du til produkterne som tilhører kategorien. Klik på det gule blyantikon ude til højre for at redigere kategorien.

 

Generelt

Uanset om man opretter eller redigerer en produktkategori, så tages man til oversigten for kategoriens generelle indstillinger, og præsenteres for nedenstående muligheder. Det er også muligt at skifte imellem de overordnede sektioner Generelt, Beskrivelse, Media og Søgeoptimering, hvilket vi gennemgår i denne artikel. Først skal vi se på hvad der befinder sig under sektionen Generelt:

  1. Titel: Her angives titlen på produktkategorien, som også automatisk benyttes i linket til kategorien (med mindre manuel indtastning er slået til: Se sektionen "Søgeoptimering")
  2. Kategori: Her vælges og kategorien skal oprettes som hovedkategori eller underkategori (se introduktionen for yderligere information).
  3. Brugerrettigheder: Her sættes brugerrettighederne for produktkategorien. Husk at produkters synlighed afhænger af synligheden af produkternes primære produktkategori.
  4. Visning i menu: Her vælger du hvilke kunder, der skal kunne se produktkategorien i menuen.
  5. Sproglag: Her vælger du, hvilke sproglag kategorien skal være synlig på. Er kun relevant, hvis du har en webshop på forskellige sproglag.
  6. Global sortering: Her sorteres produktkategorien ved at indsætte en heltalsværdi f.eks. 0, 1, 2, 3 osv. Jo lavere værdi, jo før vises kategorien i en given liste/oversigt (minus-værdier er også tilladt). Produkter kan i øvrigt sorteres individuelt for hver produktkategori via produktkataloget. Du kan læse mere om produktsortering her

 

Beskrivelse

Klik på Beskrivelse for at indsætte en passende beskrivelse og evt. billeder på din produktkategori. Det er selvf. valgfrit om du vil benytte denne funktionalitet, men det er oplagt i forhold til hvordan din shop fremstår, både i forhold til kunderne, og samtidigt i forhold til din søgemaskineoptimering af shoppen.

Her har vi valgt at indsætte to kolonner med skabelon-værktøjet (se punkt 3).

  1. Tilføj en beskrivelse øverst på siden (ovenover visningen af kategoriens produkter).
  2. Tilføj en beskrivelse nederst på siden (nedenunder visningen af kategoriens produkter).
  3. Ud over den generelle funktionalitet i teksteditoren så kan vi anbefale indsættelse af tekst og billeder med skabelon-værktøjet, der gør det muligt at placere indhold side om side, samtidigt med at både tekst og billeder automatisk skaleres på smartphones og tablets.

 

Media

Under Media har du mulighed for at tilføje et billedikon til kategorien, der vises i kategorioversigterne og gør det lettere at vælge kategori på mobiltelefon og tablet:

  1. Upload fil: Har du billederne liggende på din egen computer, så er det denne knap, du skal vælge. Her kan du hente et billede direkte fra din harddisk. Systemet vil derefter selv sørge for at placere billedet på serveren under /shop mappen i filhåndteringen.
  2. Vælg fil: Hvis du allerede har uploadet billederne til din filhåndtering, kan du via denne knap også komme direkte ind i filhåndteringen og vælge dit billede.
  3. Placering/Sortering: Her kan du trække i dine billeders placering, såfremt du har mere end ét. Øverste billede vil altid blive vist først.
  4. Slet billede: Her sletter du billeder fra produktkategorien. Billederne slettes ikke fra filhåndteringen (shoppens billedarkiv).

 

Søgeoptimering

Alle sider, produkter og produktkategorier i SmartWeb har en funktion kaldet søgeoptimering, hvor du b.la. kan du indtaste tekst til de såkaldte meta-tags i form af titel, beskrivelse og søgeord. Derudover har du mulighed for at optimere sidens link og "Canonical" tag:

  1. Titel: Også kaldet "Meta title", er den overskrift du ser i søgeresultaterne på Google og andre søgemaskiner. Titlen må maksimalt være 250 tegn, men typisk viser søgemaskinerne kun omkring 70 tegn. Google vægter det første ord i titlen højest, og du skal derfor have dit primære søgeord til at stå først. Bemærk at det første ord kan stå med stort, og at det primære søgeord kan nævnes flere steder i titlen. Dette giver et lille plus i den samlede vægtning. Bemærk: Google kan vælge at vise en anden titel, end den du har tastet ind. Den kan f.eks. vælge at vise en titel, som et andet website har linket din website på, og som den mener passer med den specifikke søgning.
  2. Beskrivelse: Også kaldet "Meta description", er den tekst der ses i søgeresultaterne. På Google står denne beskrivelse under titlen. Beskrivelsesteksten, der maksimalt må være på 160 karakterer, giver mulighed for at uddybe titlen. Det er meget vigtigt, at de ord, der indgår som væsentlige i titlen, gentages i beskrivelsen. Også beskrivelsesteksten kan med fordel indeholde dét eller de vigtigste ord mere end én gang.
  3. Søgeord: Også kaldet "Meta keywords", og skal adskilles af komma (f.eks. "t-shirt, tshirt"). Søgeord blev oprindeligt brugt af søgemaskinerne som primærkilde til at analysere en sides indhold. Sådan er det dog ikke længere. Meta keywords er ikke synlige på siden, og var oprindeligt tænkt som webmasterens mulighed for at fortælle søgemaskinerne om indholdet på en side. Men mange misbrugte meta keywords og skrev keywords, der på ingen måde havde relevans i forhold til den givne side, alene med det formål at lokke folk ind på webløsningen. Dette var naturligvis ikke hensigtsmæssigt, hvorfor Meta keywords blev nedprioriteret i søgemaskinernes vægtning. De bør dog skrives alligevel og altid være et udtryk for det indhold, der reelt findes på siden, da de stadig indgår i vægtningen.
  4. Link: Linket på siden genereres automatisk ud fra titlen, som indtastes under Generelt. Det kan dog være en fordel at definere sit eget link. F.eks. kan en side kaldet /shop-løsning/ være bedre at definere som /webshop/, hvis man ønsker en god indeksering på webshop.
    Ved indholdssider skal du selv oprette SEO-Redirects fra det gamle link til det nye, hvis det gamle allerede er indekseret af søgemaskinerne. Ved produkter og produktkategorier sørger SmartWeb automatisk for det.
  5. Slå link sammen med canonical: I tilfælde af at indholdet er det samme på to sider, er det en fordel at benytte denne funktion. Funktionen sørger for at pege et link videre til et andet, så der ikke opstår duplikeret indhold (duplicate content), hvilket er ilde set blandt søgemaskiner.

 

Nyttige links

  • Læs mere om oprettelse af produkter i denne artikel
  • Læs vores guide til variantprodukter her
  • Læs mere om SEO-Redirects her
  • Læs mere om søgemaskineoptimering i denne artikel
  • Læs om sortering af produkter i denne artikel
  • Læs mere om hvordan du klargør shoppen til Black Friday og andre mærkedage i denne artikel