Hvordan laver jeg søgemaskineoptimering?

I denne artikel:


 

 

Se videoen

 

Benyt vores step-by-step guide
  1. Gå til Produkter > Alle og vælg eller opret produktet, som du ønsker at optimere:

  2. Gå til sektionen "Søgemaskineoptimering":

  3. Udfyld feltet "Beskrivelse" med en kort alternativ beskrivelse til produktets normale beskrivelse:

  4. Udfyld evt. sektionen "Søgeord" med alternative søgeord som kunden skal kunne finde dit produkt med via shoppens søgefunktion:


    (Du kan se statistik for søgninger via menupunktet Rapporter > Søgninger)
  5. Gem dine ændringer:

 

Bemærkninger til felter

  • Titel: Også kaldet "Meta title", er den overskrift du ser i søgeresultaterne på Google og andre søgemaskiner. Hvis du ikke angiver en titel i dette felt, benyttes produktets titel i stedet (dette er standard). Titlen har en maksimal anbefalet længde, som angivet ved feltet. Dog vises lange titler som regel forkortet i søgeresultaterne på nettet. Man kan vælge at benytte dette felt hvis man ønsker titlen f.eks. skal indeholde mere tekst, eller have en anden formulering end man har valgt som produktets titel.
  • Beskrivelse: Også kaldet "Meta description", er som udgangspunkt den tekst der ses i søgeresultaterne på nettet, under produktets titel. Beskrivelsen må ikke være en kopi af produktets beskrivelse, men skal forsøge i sammentrukket form at beskrive produktet. Dette giver mulighed for at benytte en variation af ord, der sammen med det øvrige indhold dækker en bred vifte af mulige søgeord, uden at være tvunget sammen i samme tekst.
  • Søgeord: Benyttes af shoppens søgefunktion og kan indeholde alternative ord og stavemåder, som f.eks. opsamles via funktionen under Rapporter > Søgninger i venstremenuen
  • Link: Produkt linket genereres automatisk ud fra produktets titel. Det er dog muligt at raffinere linket hvis der er behov for dette. F.eks. kan et produkt med linket "/sko/" være bedre defineret som "/løbesko/", hvis man ønsker en god indeksering på ordet "løbesko". Ved produkter og produktkategorier sørger shopsystemet automatisk for at oprette Redirects fra det gamle link til det nye. Dette er f.eks. ikke tilfældet ved indholdssider, hvor du selv skal oprette Redirects hvis du ændrer dine links, for at undgå at allerede indekserede sider på søgemaskinerne ikke resulterer i besøg til nedlagte links, og efterfølgende sletning fra søgemaskinerne
  • Kanonisk link (canonical): I tilfælde af at indholdet er éns på to produkter, er det en fordel at benytte denne funktion. Funktionen sørger for at pege et link videre til et andet, så der ikke opstår duplikeret indhold (duplicate content), hvilket er ilde set blandt søgemaskiner, og kan resultere i en lavere placering i søgeresultaterne

Bemærk: Eksemplerne på denne side er fiktive. Du bør vurdere dit eget SEO-indhold i forhold til netop din webshop.

 

Læs mere

Læs mere om søgemaskineoptimering (SEO) i denne artikel.

Læs mere om Redirects i denne artikel.