Filsalg

I denne artikel:


Introduktion

Filsalg gør det muligt at sælge elektroniske filer online. Med filsalg kan du f.eks. sælge grafik/billeder, pdf-dokumenter, software, lyd mv.
For at tilknytte filer til et produkt skal ”filsalg” være valgt under oprettelse eller redigering af produktet. Du kan altså både sælge fysiske og elektroniske produkter fra din webshop.

 

Opsætning

Gennemgå evt. guiden til oprettelse af produkter, før du fortsætter med denne artikel.
For at klargøre et produkt til filsalg, skal produktets Type sættes til "Filsalg" under fanen Generelt:



Når produktets type sættes til Filsalg, vil SmartWeb automatisk behandle køb af dette produkt som værende filsalg (mere om dette længere nede i artiklen).

 

Upload af filer

Når dit produkt til filsalg er oprettet, kan du tilføje den eller de ønskede filer, som du ønsker kunden skal have adgang til, efter et salg i shoppen.
Søg det nyoprettede produkt op under Webshop > Produktkatalog. I oversigten kan du både ved at klikke på produktets titel, samt det røde ikon ude til højre, definere indstillingerne for de filer som er tilknyttet produktet:



Via knappen "Upload fil" indsættes en ny fil på produktet:


 

  • Nuværende fil: Her er det muligt at uploade den fil, du ønsker at sælge som et produkt. Som administrator har du altid mulighed for at klikke på filen og downloade den. Af sikkerhedsmæssige årsager kan kunderne kun downloade filen via et midlertidigt downloadlink (”Generer et downloadlink”), som du kan generere til hver en tid. Downloadlinket virker i 24 timer.
  • Indstillinger: Her er det muligt at begrænse filen på forskellig vis; både på antal downloads og tidsbegrænsning. Det er også muligt at sælge filer uden begrænsning. En begrænsning som gemmes, vil kun gælde for nye ordrer altså ikke ordrer, som allerede er gennemført. I dette tilfælde er det muligt at generere et nyt download link og sende det til kunden.
  • Download historik: Her er det muligt at se en fuld downloadhistorik over alle filer. Du kan dermed følge med i, om filen er blevet downloadet ifm. køb.
  • Bemærk: Det er kun muligt at tilknytte én fil til dit produkt. Dog kan du pakke flere filer i en .ZIP fil, hvis du ønsker at stille en samling af filer til rådighed. Bemærk ligeledes at systemet er begrænset til en filstørrelse på maksimum 300MB pr. produkt.

 

Hvis du på et senere tidspunkt uploader en ny fil, vil den gamle fil komme frem under Filhistorik. Her vil den ligge, indtil du vælger at slette den. En tidligere ordre vil relatere sig til den gamle fil fra historikken, med mindre den bliver slettet, hvorefter kunden vil få den nye fil. I filhistorik-oversigten vil det fremgå, om der er en kunde, der mangler at downloade filen.

Hvis du ønsker at slette produktet, skal du overveje, om kunden skal kunne downloade de filer, som relaterer sig til produktet. Hvis du ønsker, at kunden skal kunne downloade produktet stadigvæk, skal du blot slette produktet – alle filer vil derved blive liggende. Hvis du ikke ønsker dette, skal du slette alle filerne og til slut slette produktet. Det mest logiske er dog altid at ændre status på produktet, så det ikke vises i webshoppen, men du stadig kan se downloadhistorik mv.

 

Ordrebehandling

Kunden får adgang til filerne via ordreoversigten, som sendes pr. e-mail eller kan tilgås via kundesiden "Mine ordrer" på webshoppen. Kunden får som udgangspunkt adgang til filen, når ordren står til status Afsendt, men dette kan ændres under Kontrolpanel > Shop indstillinger > Fanen "Ordrer":



Hvis du ønsker, at kunder, som f.eks. betaler med kreditkort, skal have adgang til filen med det samme, kan du ændre dette under Kontrolpanel > Betalingsmetoder, ved at sætte hvilken status ordren skal have, efter betaling.

Hvis du både sælger fysiske produkter, samt produkter til download, anbefaler vi at du opretter en fragtemetode, som tilknyttes filsalgs-produkter, således at ordrer med filsalg ikke tilføres normalt fragtudgift, da varen ikke sendes fysisk. Du kan læse mere om fragtmetoder her.