Databehandling

I denne artikel:


Introduktion

Efter indførelsen af Persondataforordningen (GDPR) er det blevet et krav at håndtere persondata, som i dette tilfælde er dine kunders data i webshoppen, i henhold til disse regler. SmartWeb har derfor en række værktøjer til at automatisere anonymisering og sletning af bruger data, hvilket vi vil gennemgå i denne artikel. Du kan læse mere om Persondataforordningen her.

 

Opsætning

Du finder indstillingerne under Kontrolpanel > Indstillinger, under fanen Databehandling, hvor du har følgende muligheder:

 

 

  1. Aktivér automatisk datahåndtering: Slår automatisk databehandling til på din løsning.
  2. Slet inaktive brugere: Sletter inaktive brugere på websitet, efter det antal år du vælger.
  3. Slet nyhedsbrevstilmeldte der er afmeldt: Sletter afmeldte nyhedsbrevsmodtagere på websitet, efter det antal år du vælger.
  4. Ordrer skal anonymiseres: Anonymiserer dine ordrer på websitet, efter det antal år du vælger. (Ordrer beholdes, men al persondata anonymiseres)
  5. Fakturaer skal anonymiseres: Anonymiserer dine faktura på websitet, efter det antal år du vælger. (Faktura beholdes, men al persondata anonymiseres)
  6. Aktivitetsoversigt: Her kan du se aktivitetsoversigten over de databehandlinger der er foretaget på din løsning.

 

Behandling

Der slettes ikke noget uden shopejers godkendelse. Anonymiseringen igangsættes af administratorbrugeren på anfordring af shoppens interne notifikations system, når det er tid til at behandle planlagte anonymiserings- og slette opgaver.

Anonymiseringen foregår ved at alle data relateret til kunden (navn, adresse, kontaktoplysninger mv.) overskrives med teksten "ANONYMISERET".

 

Værd at vide

Du kan læse mere om Persondataforordningen (GDPR) her.