Bliv klar til udsalg med vores Black Week tema-artikel

I denne artikel:


    Introduktion

    I denne artikel giver vi 7 tips til, hvordan du forbereder din webshop til udsalg uanset, hvilken abonnementspakke du har. Vi tager udgangspunkt i Black Week men disse tips kan selvfølgelig også benyttes til andre begivenheder. Følgende emner kan give inspiration til, hvornår denne artikel kan være nyttig for dig og din webshop:

    • Black Week (ugen op til Black Friday)
    • Black Friday
    • Cyber Monday (mandagen efter Black Friday)
    • Julehandel
    • Januarudsalg, Valentine's Day og Singles Day
    • Mærkedage som fødselsdage, åbningsudsalg mv.
    • Arrangementer, konkurrencer, lodtrækning mv.

     

    Se videoen

    I vores webinar Sådan gør du din DanDomain Webshop klar til Black Friday & Black week gennemgår vi funktionerne, som er beskrevet i denne artikel, i praksis (varighed ca. 40 min):

    Hvis du har brug for en grundlæggende introduktion til shopsystemet kan du se vores video i denne artikel.

     

    1. Nedtælling

    Opbyg momentum og skab noget hype omkring begivenheden ved at lægge vores gratis nedtællingsfunktion på din webshop. Du kan indsætte tælleren med få klik, med hjælp fra vores guide som du finder her.

    Når tælleren går i nul skjules den automatisk. Dette kan kombineres med tidsstyrede billedbannere (forsideslider) og rabatter som vi gennemgår i de næste afsnit:

    Som med de resterende tips i denne artikel er nedtællingsfunktionen uafhængig af abonnementspakke og kan installeres på tværs af alle pakker. Du skal dog være opmærksom på at tælleren er direkte kompatibel med udvalgte designs.

     

    2. Billedbannere

    Sørg for at benytte billedbannere på din shop til, at skabe blikfang og linke til din landingsside (læs mere om landingssider i sektionen herunder). I kombination med nedtællingsfunktionen intensiveres indtrykket af aktivitet som demonstreret med timeren ovenfor. Billedbannerne kan styres på dato så de kun vises i den periode man ønsker, og du kan med fordel benytte mere end et enkelt banner så den automatiske rotation skifter imellem flere bannere og skaber bevægelse på siden:

    Rotationshastigheden er som standard sat til 3 sekunder, men dette kan ændres på sidens banner-indstillinger. Vi skal selvf. sørge for at man kan klikke på banneret så besøgende ledes videre til vores landingsside. Dette gøres ved at redigere billedelementet på forsiden og tilføje linket til den ønskede landingsside (læs mere om links længere nede i artiklen).

    Bannerne i eksemplet herover har vi lavet med billedredigeringsprogrammet Affinity Photo, der kan erhverves til en fornuftig engangspris sammenlignet med andre professionelle løsninger på markedet, som enten koster betydeligt mere eller er abonnementsbaseret. Der findes også gratis alternativer som f.eks. Krita.

    Hvis du ikke selv har mod på at lave grafikken, kan du evt. rådføre dig med en grafisk designer, eller anden kreativ person i dit netværk. Vi kan også henvise dig til en designpartner, hvis du ønsker det. En anden fremgangsmåde kan være at lave en produktopsætning med en planche, hvor man håndskriver eller printer den ønskede tekst, fotograferer opsætningen og benytter den som banner på shoppen. Der er utallige muligheder for at lave noget spændende og inddragende.

     

    3. Landingssider

    En landingsside eller landingpage er hovedsiden til dit udsalg - det er her de besøgende "lander" når de skal på udsalg i din shop. Og så er landingssider en vigtig komponent i forbindelse med søgemaskineoptimering. I vores eksempel herunder er det velkomstsiden til vores Black Week begivenhed, hvor alle vores nedsatte produkter er samlet. Ud over aktuelle tilbud kan landingssiden indeholde links til evt. underkategorier, timetilbud og information om særlige mængderabatter osv.

    Kategorisidens indhold består af en top- og bundbeskrivelse med produkterne placeret i midten. Og fordi, at en produktkategori har mulighed for at omfatte meget indhold i form af tekster, produkter og links har den stor besøgsværdi ikke bare for kunderne men også for søgemaskinerne.

    Forsiden på din webshop er også en landingsside, men fordelen ved at oprette en separat side til udsalg er, at du kan linke direkte til begivenheden fra nyhedsbreve og sociale medier mv. samt at søgemaskiner som Google kan indeksere siden, og lade kunder finde frem til dine Black Week side i deres søgninger.

    Landingssider er produktkategorier i shoppen, som er sat op til en begivenhed - at oprette en produktkategori med navnet "Black Week", og tilføje de produkter du ønsker skal være en del, af begivenheden. Produktkategorier i shopsystemet kan ud over at indeholde produkter også indeholde en top og bundbeskrivelse, hvor du kan fortælle mere om dit udsalg og indsætte grafik mv.

    Du kan læse mere omkring oprettelse af produktkategorier i denne artikel.

     

    Indholdsside som landingsside

    Du kan også oprette en normal indholdsside (Webshop > Sider) af typen "Tekst" og benytte den som landingsside. I så fald kan du selv organisere sidens indhold og linke til dine tilbudsprodukter og kategorier. Der ligger lidt mere arbejde i at opsætte en indholdsside som landingsside end, hvis du bruger en kategori til formålet fordi du selv skal indsætte billeder og links til produkter mv. Derimod har du mere fleksibilitet til at forme indholdet som du ønsker, og linket til din landingsside bliver da også en smule kortere mht. deling i nyhedsbreve og på sociale medier:

    Eksempel på link til indholdsside som landingsside: "domæne.../black-friday/"
    Eksempel på link til produktkategori som landingsside: "domæne.../shop/9-black-friday/".

    TIP: Du kan benytte redirects til at skabe fiktive "designede links", som automatisk henviser til din landingsside. Du kan læse mere om redirects her.

    Husk at, hvis du linker internt i shoppen, f.eks. fra et billedbanner til din Black Week side, så skal du kun benytte den sidste del af linket ("/shop/9-black-week/", eller "/black-week/" mv.) og ikke hele linket med domænenavnet.

    Linket indsættes på dit forsidebanner i feltet "Link" når du redigerer det pågældende banner:

    1. Indsæt linket til din landingsside.
    2. Tilføj et synlighedsinterval så banneret vises i den ønskede periode (det indsatte interval er bare et eksempel).

    I vores eksempel er teksten integreret i grafikken på billedbanneret, og derfor udfylder vi ikke tekstfelterne på banneret. Du kan dog benytte felterne alt efter behov, hvis dit banner f.eks. ikke benytter en konkret henvisning til begivenheden mv.

    • Du kan læse mere om billedelementer (bannere) og links i denne artikel
    • -og hvis du vil vide mere om billedformater generelt, så læs med her
    • Læs mere om produktkategorier i denne artikel
    • Du kan læse mere om indholdssider i denne artikel

    TIP: Indsæt "/shop/?sale" efter dit domæne ("https://domæne.../shop/?sale") for at lave et link, som linker til alle nedsatte produkter i shoppen. Linket kan også benyttes til dine bannere på sociale medier osv.

     

    4. Timetilbud og mængderabat

    Ved at aktivere tidsbegrænsede tilbud f.eks. i slutspurten af en kampagne, kan du skabe ekstra opmærksomhed omkring dit udsalg. Timetilbud kan sættes på det enkelte produkt, og er tilgængeligt uanset, hvilken abonnements pakke du har.

    Gå ind på det pågældende produkt og klik på sektionen "Priser". Nederst på siden har du rabatlinjer. Klik på det grønne plus-ikon for at oprette en ny rabatlinje, som derefter kan sættes til en periode:

    I dette eksempel har vi nedsat produktet med 50% ved 1 stk. for alle varianter, i tidsrummet fra kl. 08:00 til kl. 23:59 samme dag.

    • Antal (min.): Antal bestemmer, hvor mange produkter man skal købe for at rabatten slår igennem. Hvis der stod "2" i feltet, ville de 50% først slå igennem ved køb af 2 stk. og dermed fungere som mængderabat.
    • Rabat pr. stk.: Rabatten i procent. Hvis du ønsker at give en rabat i kroner, skal det gøres ovenover på prislinjen.
    • Type: Her kan du vælge om rabatten skal gælde for alle varianter, eller udvalgte varianter. Hvis du ønsker at sætte rabatten på f.eks. 2 ud af tre varianter, så skal du oprette en ekstra rabatlinje og sætte den til den efterfølgende variant, så du i alt har to rabatlinjer, der gælder for hver sin variant.
    • Kundetype: Her bestemmer du, hvilke kunder rabatten skal gælde for. Du kan vælge imellem alle kunder, kunderabatgruppe, kundegruppe, kunde og gæster (kunder, der ikke er logget ind).
    • Valuta: Hvis du har flere valuta i shoppen, kan du styre for, hvilken valuta din rabat skal gælde.
    • Periode (fra - til): Her sætter du start og slut dato med tidspunkt, via en kalender dialog.

    Det er muligt med flere periodebegrænsede rabatlinjer at skabe en rabattrappe, hvis man ønsker at øge rabatten over et forudbestemt tidsrum, hvor de forskellige rabatlinjer overtager hinandens rabatsats på produktet. I så fald opretter man det antal rabatlinjer man ønsker, sætter rabatten og perioderne så tidspunkterne overtager hinanden.

    TIP: Shoppen vil altid forsøge at tilbyde den lavest mulige pris, hvis der er flere rabatter aktiveret på et produkt. Men rabatter kan selvf. være låst til en kundegruppe mv. og i så fald vil en kunde, som ikke har adgang til rabatten selvf. ikke få den laveste pris.

     

    5. Rabatkoder

    Rabatkoder giver mulighed for at interagere med kunder via nyhedsbrev, sociale medier og på tryksager mv. I forbindelse med Black Week kan man f.eks. lave rabatkoden "BLACK2023" og inkludere den i ordrebekræftelsen, som en loyalitets rabat, og som en måde at skabe momentum på, op til begivenheden. Og fordi der kan fastsættes en gyldighedsperiode, behøver man ikke være bekymret for at koderne kan benyttes efter denne periode. Det er selvf. også muligt at begrænse, hvor mange gange en rabatkode kan benyttes.

    Du finder rabatkoder under Produkter > Rabatkoder:

    Bemærk: Feltet til udløbsdato vises først efter du har oprettet din rabatkode. Start derfor med at udfylde de indledende felter og sæt udløbsdatoen efterfølgende.

    1. Generelt: Her opsætter du rabatkoden med titel (til internt brug), rabatsats, kode (med forskel på store og små bogstaver) osv. Du kan læse mere om felterne her
    2. Vælg produkter: Her kan du vælge, hvilke produkter rabatkoden skal omfatte. Hvis du ikke vælger nogen produkter vil koden gælde for alle produkter i shoppen. Det er muligt at tilføje og fjerne flere produkter på samme tid via knapperne i oversigten. Søgning og filtrering af visningen er bundet sammen med knapperne således, at du kan tilføje det ønskede resultat, f.eks. en bestemt produktkategori mv.:

      TIP: Du kan fjerne alle produkter fra højre kolonne med et enkelt klik, dog skal du sørge for at rydde dit søgeresultat og filtrering, hvis du ønsker at rydde alle produkter i listen.
    3. Ordrer: Her kan du efterfølgende se hvilke ordrer din rabatkode er benyttet på

    Du kan læse mere om de forskellige felter i denne artikel.

    Rabatkoden indløses i indkøbskurven og slår herefter igennem med en nye ordrelinje som vist i dette eksempel:

     

    Placering af rabatkode på ordrebekræftelse og andre status e-mails

    Gå ind under Indstillinger > E-mailindhold og klik på den ønskede e-mail skabelon. Her har vi indsat rabatkode teksten i bunden af ordrebekræftelsen, men du kan indsætte den, hvor du vil, og formatere teksten efter ønske:

    Husk at gemme dine ændringer. Du kan enten lave en testordre eller benytte funktionen til forhåndsvisning af e-mail og udskrift templates, hvis du ønsker at se resultatet. Det er selvf. vigtigt at slette teksten igen, når kampagnen er overstået, så kunden ikke går forgæves med en rabatkode.

    • Du kan læse mere om e-mail tekster her.
    • Læs mere om rabatkoder i denne artikel.

     

    6. Tilbudskategorier

    Hvis du ønsker at tilføje en rabat på alle produkter i en kategori, så kan det gøres med funktionen "Masseopdatering", som du finder i produktkataloget under Produkter > Alle produkter.

    1. Det gøres ved først at vælge den kategori som du ønsker rabatten skal slå igennem på. Hvis du endnu ikke har en kategori til formålet, kan du oprette den under Produkter > Produktkategorier. Herefter skal de enkelte produkter tilføjes som enten primær eller sekundær kategori.
    2. Sæt flueben ud for alle produkter, som ønskes tilføjet rabatten (hvis du undlader flueben sættes alle viste produkter i listen. Produkter på en evt. side 2 sættes ikke og heller ikke produkter undladt i evt. søgeresultat)
    3. Klik på masseopdatering og sæt rabatten samt rabattype (beløb/procent) i dialogen. Klik herefter på "Opdater" for at sætte rabatten

    Vigtigt: Masseopdatering indsætter rabatten på produktets prislinje, og vil derfor overskrive tidligere rabatter på prislinjen. Eksisterende rabatter angivet på produktets rabatlinje, bliver derimod ikke overskrevet. Og husk at rabatten skal fjernes manuelt, når rabatten ønskes ophævet –dette kan også gøres via masseopdatering (samme procedure som ovenfor), hvor man i så fald sætter rabatfeltet til "0" (nul).

    Husk at produkter kan tilføjes sekundære produktkategorier, der efterfølgende kan benyttes til at udføre masseopdateringen. Samtidigt vil man kunne linke til en sådan kategori fra sine bannere på forsiden (se afsnittet om billedelementer længere oppe i artiklen):

    I dette eksempel er produktet tilknyttet den sekundære kategori "Black Week", som gøres med ALT+venstre-klik på PC og OPTION+klik på Mac.

    • Du kan læse mere om at oprette produktkategorier i denne artikel

     

    7. Vigtige kriterier for et succesfuldt udsalg

    • Betalingsformer: Sørg for at tilbyde populære betalingsmuligheder, der ud over de gængse betalingskort indbefatter MobilePay, GooglePay og ApplePay. Giv dine kunder mulighed for at foretage delbetaling med ViaBill og Anyday (du får pengene med det samme og kunden afregner med udbyderen). Du kan læse mere omkring online betaling her.
    • Fri fragt over X-antal kroner: En måde at få flere til at gennemføre køb kan være at tilbyde gratis levering over et bestemt beløb. Se mere omkring opsætning af gratis fragt i denne artikel.
    • Lager: Sørg for at have dine udsalgsprodukter på lager, og vis gerne, hvis der er få antal tilbage, så kunden har mulighed for at reagere med en handel. Du kan styre visningen af lagerantal på det enkelte produkt under Generelt > Leveringstid. Hvis du har varianter, skal denne indstilling sættes på de enkelte varianter, eller ved at slå overskrivning af varianter til, ud for "Leveringstid" under de generelle indstillinger på produktet –på denne måde kan du "fjernstyre" indstillingen på samtlige varianter fra ét sted, på produktet. Visningen er afhængig af at shoppens overordnede indstilling for visning af leveringstid er slået til. Gå til Indstillinger > Webshopindstillinger > Produkter > Vis leveringstid for at ændre denne indstilling.
    • Opmærksomhed: Sørg for at holde dine kunder orienteret op til begivenheden via nyhedsbrev, sociale medier, annoncer og evt. rabatkoder på ordrebekræftelsen som beskrevet længere oppe i denne artikel. Og sørg for at kunderne kan dele de gode tilbud på sociale medier ved bla. at oprette en god landingsside. Tilføj USP'er på din webshop for at fremhæve vigtige fordele.

    Husk også at du har mulighed for at:

    • Relatere produkter med hinanden: Dette gøres på produktet, under fanen "Relaterede produkter"
    • Fokusere udvalgte produkter på forsiden: Dette gøres på produktet, under fanen "Generelt", ved "Fokus områder"
    • Fokusere udvalgte produkter i kurven: Dette gøres på produktet, under fanen "Generelt", ved "Fokus områder"

     

    Værd at vide

    • Indeksering af landingssider på søgemaskiner: Landingssider er gode kandidater til en fin placering på søgemaskinerne (se vores Grundkursus i søgemaskineoptimering) derfor anbefaler vi at du beholder dine landingssider uden for sæson ved at skjuler dem i shoppens menustruktur således, at linket stadigvæk kan tilgås direkte. Dette bevirker at søgemaskinerne, som jævnligt tjekker sidens tilgængelighed, ikke sletter siden fra indekseringen men beholder linket til næste gang det skal bruges. I mellemtiden kan man tilføje en tekst, der indikerer at sæsonen er forbi for denne gang, og henviser til evt. andre tilbud og spændende produkter.
    • Rabat på alle produkter i shoppen: Hvis abonnementspakken Advance eller Success kan du via Rabatgrupper sætte en global rabat med få klik. Dette gøres under Produkter > Rabatgrupper > Opret ny rabatlinje:


      I eksemplet herover giver vi 25 % rabat på alle produkter i shoppen i den angivne periode. Bemærk at felterne til valg af periode bliver først synlige efter du har sat markering ved Periode og gemt dine ændringer. Perioden vil som udgangspunkt stå med samme start- og slutdato, hvilket bevirker at rabatten ikke er aktiv. Sætter du derimod ikke en periode, vil rabatten være aktiv med det samme.
    • Det er muligt at foretage masseopdatering af rabatter via shoppens import funktion, hvis man f.eks. ønsker at sætte rabat på samtlige produkter i shoppen, uden at skulle tilbyde en rabatkode mv. Denne løsning er af mere teknisk karakter, og kan studeres nærmere i denne artikel.
    • Ved at benytte sektionen Produkter > Salgsrabat og gebyr har du mulighed for at sætte rabatter, som stiger med beløbets størrelse, altså en rabat trappe, hvor den procentvise rabat stiger med købsbeløbet. Funktionaliteten for salgsrabat og gebyr er afhængig af abonnementspakke, og rabatter sat via salgsrabat er først synlige i indkøbskurven, da de beregnes på kurven.

     

    Nyttige links